Luit van der Tuuk, De Romeinen. Langs de limes in de Lage Landen.

Dit overvloedig kleurig geïllustreerd en in een handig pocketformaat (maar op glanzend papier) uitgegeven boekje is niet alleen een uitstekende reisgids voor wie de sporen van de Romeinse limes in de Lage Landen wil bezoeken. Het biedt daarnaast ook nog een compacte geschiedenis van Rome en een degelijke schets van de geschiedenis van de Romeinse aanwezigheid in onze streken. Alhoewel, te oordelen naar de titels van zijn vroegere publicaties, de auteur niet gespecialiseerd is in de klassieke oudheid heeft hij hier in ieder geval een werk geschreven waarop vanuit wetenschappelijk oogpunt niets valt aan te merken. Hij beschikt bovendien over een vermogen tot synthese dat vele vakspecialisten hem kunnen benijden. Voeg daar nog een vlotte stijl aan toe en alle ingrediënten zijn voorhanden om van dit werk een boeiend en wetenschappelijk betrouwbaar boek te maken dat niet alleen thuishoort in de reistas van wie de sporen van de Romeinse limes in onze streken wil bezoeken maar dat ook boeiende lectuur biedt voor wie belangstelling heeft voor de Romeinen.

Behalve de drie hoofdstukken gewijd aan achtereenvolgens de geschiedenis van Rome (blz. 11-67), de aanwezigheid van de Romeinen in onze gewesten (blz. 69-133) en de overblijfselen van Romeinse limes in de Lage Landen (blz. 135-187) geeft de auteur ook nog een lijst van boeken over de aangesneden onderwerpen, archeologische musea in België en Nederland en tenslotte van interessante websites.

Eerder besprak ik (met veel lof) in dit tijdschrift het werk van H. Clerinx, Romeinse Sporen. Het relaas van de Romeinen in de Benelux met 309 vindplaatsen om te bezoeken. Hoewel beide werken grotendeels dezelfde materie bestrijken maakt het ene werk het andere zeker niet overbodig. Ze zijn eerder complementair. Pluspunten van het werk van L. Van der Tuuk zijn het handige pocketformaat en de zeer aantrekkelijke prijs.

Luit van der Tuuk, De Romeinen. Langs de limes in de Lage Landen. Utrecht, Uitgeverij Omniboek 2016. 192 blz.